min dröm

Jag satt och läste i en av våra böcker på jobbet (min dröm) och då hittade jag den här dikten.
Den är så fin och berör mig verkligen.


Min dröm

Jag drömmer att jag lever
i en annan värld
där vi handikappade
mår väldigt bra, mår väldigt bra
Vi tar dagarna som dom kommer
Där är det omtanke
gemenskap och värme
Det är en dimension
som gör livet lättare
Det är en mycket lugn värld

Folk ser likadana ut
och alla tar en sak i taget
I denna värld finns det
inga krig och orättvisor
Människorna bjuder till
och säger inte att allt
är rätt och fel
Denna värld den vet vi inte något om
Den är bortom dödens portar
jag tror det finns en sådan värld

Toni Lindbom.




Såhär står det på baksidan av boken:

"Framtiden"
Jag vill börja på folkhögskola,
det skulle vara jätteroligt.
Att flytta hemifrån, bo i egen lägenhet.
Ta hand om pengar.
Jag vill klara av att bo ensam och
kunna göra saker som att gå och handla.
Ha ett jobb.
Jag vill kunna vara lycklig.

- Cecilia Hornberg.


Dagdrömmar, kärleksdrömmar,
framtidsdrömmar, mardrömmar.
Människor har så många olika slags drömmar.
Vi drömmer om vad vi vill bli,
om hur vi önskar att livet skulle vara,
om någon att älska.
Men det kan också vara otäcka drömmar,
mardrömmar, om sådant vi är rädda för.
Kanske känner du igen
någon av dina egna drömmar i Min dröm.

Bilderna är gjorda av personer som går i särskolan,
som arbetar i daglig verksamhet
och som bor i gruppbostäder i Uppsala kommun.



Tänk att något vi tycker är så självklart inte alltid är så självklart.
Värt att tänkas på.


Kommentarer

Kommentera gärna :)

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)

Din bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback